söndag 4 april 2010

Diet under påsk = ren mardröm

Så som rubriken säger är går jag på en diet, nu blir det nästan 3 månader. Jag har gått ner ca 9 kg sen jag har börjat och har ungefär 1-2 kg kvar, kanske 3 kg, vi får se. Varje gång människor ser mig frågar de hur? hur? hur? Ok, jag ska ta det från början men det är så enkelt att det är nästan löjligt. För drygt 2 år sen har jag vägt mig 85 kg vilket är 20 kg för mkt med tanke på min längd. Då har cykling kommit i mitt liv och med träningen samt hemlagd mat gick jag ner utan problem ungefär 10 kg. Då kom det en platå...jag gick inte ner och samtidigt vägrade jag att inse att jag äter alldeles för mkt eller snarare jag var i energi balans dvs energi ut = energi in. För ett år sen började jag på Sportlife och blev lite mer intresserad av styrketräning. Men många pass samt förvirring pga de olika metoder gjorde att jag inte började. Och vikten, den stod fast, inte upp inte ner. Jag började bli frustrerad pga detta...så mkt träning men inget. För ungefär ett halvt år sen träffade jag Ina och då började jag med styrketräning. Så enkelt kunde det inte vara...2 bas övningar samt 2-3 varierade övningar. Vi körde hårt, riktig hårt men vikten, den stod still. Till slut bestämde jag att jag behöver lite hjälp. Efter lite sökning fick jag kontakt med leg. diatisten Ola Wallengren http://www.privatdietist.com/kost-och-traning.shtml . Han tyckte vi ska göra det enkelt och snabbt...I like!!! Fick mängder mat jag borde äta under dagen och vi delade så att det ska funka med mitt liv. Jag har följt menyn ord till ord. Och det gick, 0,5kg/vecka som en klocka :-) Det jag har lärt mig med dieten att det är viktig att äta. Yes, ni hörde rätt...det är viktig att äta. Kommer du att sluta äta eller alldeles för lite så resultatet blir sämre, psykisk och fysisk. Det felet har jag själv gjort. För ca två veckor sen har jag kommit till en platå...åt samma men gick ner mycket mindre. Så jag tog beslutet att minska mängder mat. Då gick jag inte alls ner...WTF???? Det var bara när jag gick till ursprungliga mängder som jag gick ner igen. Och då kom påsken...muahahaha! OOOO...så jävla jobbigt!!! Godis all over the place samt god mat med familjen. Det går nästan inte att hålla dieten... man kan inte sitta på påsk bord med en våg. Man kan inte heller undvika familjen...jag tävlar ju inte. Då bestämde jag att försöka vara i energi balans under påsken, energi ut=energi in. Och alltid koppla middagen, godis och sådant med träning. Hittills har det gått alldeles utmärkt...samma vikt i 3 dagar. Imorgon är det sista dagen och sedan back to reality! Jag skulle uppskatta att jag har ungefär 2-3 veckor kvar i dieten och sen nya mål, ny resa och nya utmaningar.

Jag vill tacka Ola Wallengren här för hans stöd. Han har varit så underbar. För varje fråga eller fundering jag hade fick jag ett snabbt och omfattande svar. Hans meny och tänkande var så enkelt att det enda som kunde sabotera det hela var jag. Dessutom förberedd han mig för allt som kommer och hända...på gott och ont. Det hjälpte mig massor. Tack Ola!

Det här var ett as långt inlägg så jag ska avsluta här så länge.

Glad påsk ! ! !

Inga kommentarer: